Szkolenia dla pracowników to niezbędny element działalności każdej firmy. Odpowiednio zorganizowane szkolenie dla pracowników może przynieść wymierne korzyści. Jak się do tego zabrać? W jaki sposób zorganizować szkolenie, aby okazało się sukcesem? Podpowiemy!
- Szkolenia pracowników
- Szkolenie dla pracowników – zalety
- Po co organizować szkolenia?
- Szkolenie dla pracowników – jednorazowe czy długofalowe?
- Szkolenia dla pracowników – cele
- Jak zorganizować szkolenie dla pracowników?
- Szkolenia a potrzeby pracowników
- Ekspert na szkoleniu – czy warto?
- Najpopularniejsze szkolenia dla pracowników
- Rola szkoleń pracowniczych w strategii employer branding
- Typy szkoleń dla pracowników
- Weryfikacja potrzeb pracowników
- Metody szkolenia pracowników
- Inne metody szkolenia załogi
- Ciekawe szkolenia dla pracowników
- Dofinansowanie szkoleń dla pracowników
- Umiejętności pracowników a dobro firmy
- Szkolenie dla pracowników?
- Hotel na wyjazd firmowy
- Szkolenie dla pracowników a rozwój firmy
Szkolenia pracowników
Po co organizować szkolenia dla pracowników? Rozwijanie umiejętności i kształtowanie odpowiednich postaw załogi powoli stworzyć zespół, który sprosta każdemu zadaniu. Kreatywność wymaga wsparcia i docenienia. Jeśli faktycznie chcemy pobudzić pracowników do większego wysiłku i mieć produktywną załogę, to trzeba dostarczać nowych impulsów do działania. Jedną z najbardziej skutecznych metod motywacji i zachęty jest organizacja firmowych szkoleń. Najlepiej by było, by przybrały postać imprez integracyjnych połączonych z elementami team buildingu.
Szkolenie dla pracowników – zalety
Szkolenia dla pracowników to nie tylko nauka wykonywania pewnych określonych czynności czy zadań. To przede wszystkim okazja do spotkania, a co za tym idzie, do integracji firmowej i pogłębienia relacji. Nikt nie chce w firmie czuć się jak bezosobowy trybik. Ludzie potrzebują kontaktu z innymi, ich zainteresowania i wymiany poglądów czy opinii. Takie minimum, ale dobrze poprowadzone, nie tylko poprawia wewnętrzną komunikację. Buduje także przywiązanie do firmy w załodze i wzmacnia lojalność.
Aby firma dobrze funkcjonowała, musi zatrudniać wartościowych pracowników. Osoby kompetentne i zaangażowane są na wagę złota. Oczywistym więc jest, że pozyskanie i wdrażanie pracowników to bardzo istotny element funkcjonowania każdej firmy czy organizacji. Zwłaszcza takiej, która chciałaby się rozwijać i odnieść sukces na rynku. Również pracownicy już będący od jakiegoś czasu częścią załogi wymagają ciągłej uwagi i przypominania im o podstawowych zasadach.
Po co organizować szkolenia?
Firmy, które chcą być naprawdę obecne na rynku, czyli w zasadzie wszystkie, powinny wdrażać nowe rozwiązania. A żeby w sposób w miarę bezbolesny przekonać do nich załogę, powinny organizować szkolenia integracyjne dla pracowników, wyjazdy integracyjne czy zabawy team buildingowe. Nawet przedsiębiorstwa, w których wydaje się, że praca jest powtarzalna i wystarczy raz przeszkolić pracownika, by wiedział, co ma robić, powinny zadbać o przełamywanie rutyny. Bo właśnie powtarzalność może prowadzić do nieuwagi i błędów. To zaś z kolei do strat firmy, wypadków albo nadmiernej fluktuacji wykwalifikowanej kadry pracowniczej.
Szkolenie dla pracowników – jednorazowe czy długofalowe?
Szkolenia rozwojowe dla pracowników powinny być procesem ciągłym. W odróżnieniu od jednorazowych szkoleń, na przykład z zakresu obsługi danego urządzenia, szkolenia pracowników wspierające ich rozwój powinny być zaplanowane długofalowo. Dla firmy to gwarancja, że pracownik pozostanie z nią związany na dłużej, bo ciągle będzie miał możliwość rozwoju. A pewnie i awansu. To też wymierne korzyści wynikające z tego, że jego wiedza i praca będą na coraz wyższym poziomie.
Co bardzo ważne, również nabyte przez pracownika doświadczenie będzie wykorzystane w naszej, a nie innej firmie. Dla pracownika to konkretny i namacalny dowód na to, że firma go docenia i w niego inwestuje. Z pewnością wzmocni to też lojalność załogi.
Szkolenia dla pracowników – cele
Najważniejsza kwestia, jeśli chodzi o szkolenia pracowników, to ustalenie ich celu. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcemy osiągnąć? Czego pracownicy mogą oczekiwać od szkolenia? Poniżej przedstawiamy cztery, najczęściej oczekiwane cele szkoleń:
- Rozwiązanie firmowych problemów, typu spadek motywacji, brak komunikacji w zepsole czy nadmierny stres pracowników.
- Wdrożenie nowych członków do pracy w zespole.
- Przedstawienie załodze pracowniczej nowych produktów lub usług oferowanych przez firmę.
- Zapoznanie pracowników z nowym systemem pracy.
Jak zorganizować szkolenie dla pracowników?
Doświadczona agencja eventowa to partner, którego wsparcia nie sposób przecenić. Kiedy już wybierzemy temat i formę szkolenia, gdy wiemy, co chcemy osiągnąć, należy rozpocząć planowanie przebiegu całego wydarzenia. Albo właśnie zlecić to zadanie profesjonalistom. Co zyskamy? Czas i – wbrew pozorom – pieniądze. Sami wydamy więcej, a przy tym stracimy sporo czasu, a i efekt będzie niepewny. Organizator imprez firmowych zajmuje się wszelkiego typu eventami, także szkoleniami czy warsztatami. Warto zaufać specjalistom.
Szkolenia a potrzeby pracowników
Szkolenie powinno być dopasowane do potrzeb pracowników, jakie są widoczne w danym momencie funkcjonowania firmy. Mogą też niejako wyprzedzać ich potrzeby, jeśli wiadomo, że niedługo zaczną na przykład pracę w nowym programie czy z nowym produktem.
Skąd wiadomo, jakich szkoleń potrzebują pracownicy? Można porozmawiać z pracownikami, ale też uważnie ich obserwować. W ten sposób można ustalić kilka kluczowych kwestii:
- Jak poszczególni członkowie dogadują się ze sobą?
- Jaki mają stosunek do codziennych obowiązków służbowych?
- Jak radzą sobie ze stresem?
- Jak zachowują się w sytuacjach kryzysowych
Dzięki wnikliwej analizie potrzeb grupy pracowniczej będzie można dopasować formę i temat szkolenia do aktualnej sytuacji panującej w zespole. W ten sposób zamówimy szkolenie „szyte na miarę”, a więc skuteczne.
Gdzie zorganizować szkolenie dla pracowników?
Gdzie zorganizować szkolenie – to podstawowe pytanie, jakie się pojawia, gdy już zdecydujemy, że w ogóle chcemy to zrobić. Na pewno dobrym pomysłem jest wybór obiektu typu hotel czy dworek, który w swojej ofercie posiada sale konferencyjne. Tego typu miejsca są doskonale przystosowane do przeprowadzania profesjonalnych szkoleń. I nie chodzi tylko o rozmiar pomieszczeń, wygodne meble i profesjonalny sprzęt, ale również niezbędne akcesoria czy klimatyzację. Dodatkowym atutem będzie wybór obiektu, który położony jest w malowniczej okolicy. Przyroda otaczająca hotel na szkolenie sprzyja skupieniu, lecz także pobudza wyobraźnię i kreatywność.
Oczywiście przeprowadzenie szkolenia w miejscu pracy jest jak najbardziej możliwe. I nawet stosowane przez niektóre firmy. Jednakże odradzamy takie rozwiązanie. Dlaczego? Pracownicy potrzebują neutralnego gruntu, na którym będą mogli w pełni się skoncentrować na szkoleniu. I oderwać od służbowych obowiązków, by w pełni poświęcić się zdobywaniu nowych kompetencji. Warto więc rozważyć na przykład obiekty konferencyjne w górach albo w innych atrakcyjnych lokalizacjach.
Ekspert na szkoleniu – czy warto?
Aby szkolenie przyniosło zakładany efekt i spełniło swój cel, musi być przeprowadzone przez osobę kompetentną, specjalnie przygotowaną do tego typu działań. Posiadającą nie tylko wiedzę z danej dziedziny, ale też odpowiednie kompetencje, by ja umiejętnie przekazać uczestnikom szkolenia. Należy więc poszukać eksperta, najlepiej certyfikowanego. Osoba prowadząca powinna odpowiednio przygotować się do szkolenia. Zawsze bardzo pomocna jest obszerna prezentacja, która zostanie wyświetlona podczas spotkania, a potem udostępniona uczestnikom szkolenia. Zebranie warto uzupełnić także o inne materiały szkoleniowe, do których uczestnicy spotkania będą mogli w każdej chwili wrócić.
Najpopularniejsze szkolenia dla pracowników
Szkolenie z zakresu kompetencji miękkich, z opanowania stresu, zarządzania czasem, etykiety biznesu, zarządzania zespołem czy ryzykiem, motywowania załogi, efektywności osobistej – jakie szkolenia dla pracowników są najbardziej popularne? Trudno powiedzieć. Pracownicy wysoko cenią wszelkie działania pracodawcy wspomagające ich samorozwój. Ale, bez względu na rodzaj, najpopularniejsze szkolenia dla pracowników to takie, które są dobrze prowadzone i mają sporo elementów zabawowych. Uczestnicy takich szkoleń nabywają różnych kompetencji i czasem zmieniają postawy, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Taki właśnie jest ideał szkolenia: lekkie, łatwe i przyjemne. Niestety, nie każde tak wygląda. Zdarzają się czasem nudne nasiadówki albo odprawy służbowe, które nawet nie otarły się o jakąś metodologię prowadzenia tego typu spotkań. Pamiętajmy, że lepiej nie organizować szkoleń w ogóle, niż robić to byle jak.
Rola szkoleń pracowniczych w strategii employer branding
Nie wszyscy zdają sobie sprawą, że szkolenia pracownicze mogą być ważnym elementem przemyślanej strategii z zakresu employer brandingu. Dlaczego? Bo employer branding polega między innymi na kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach jej pracowników. Dzięki temu pozwala na zatrzymanie w firmie wartościowych ludzi i budowanie u nich przywiązania i lojalności w stosunku do przedsiębiorstwa.
Gdy spojrzymy na to w ten sposób, widać wyraźnie, że szkolenia pracownicze to świetna inwestycja w ludzi. Nie tylko wspomaga ich rozwój, lecz także buduje w percepcji załogi obraz firmy jako dbającego o ludzi i ich rozwój pracodawcy. Employer branding w świecie współczesnego biznesu jest niezbędny, gdyż pozwala firmie gromadzić kapitał wiedzy i doświadczenia, zapobiegając nadmiernej fluktuacji specjalistów.
Typy szkoleń dla pracowników
Jakie typy szkoleń dla pracowników wybrać? Może szkolenie stanowiskowe lub stacjonarne? A może lepsze będzie szkolenie wyjazdowe dla pracowników lub różnego rodzaju treningi kompetencji? Choćby trening kompetencji twardych albo miękkich dla kadry kierowniczej, szkolenie w zakresie nowego oprogramowania, metod pracy czy też zmienionego środowiska prawnego albo otoczenia rynkowego. Często sprawdza się też mentoring, różne formy praktyk i staży, a także szkolenia online, które zyskały popularność podczas pandemii.
Weryfikacja potrzeb pracowników
Co jest najważniejsze w szkoleniu pracowników? Aby przyniosło ono spodziewany efekt, przede wszystkim musimy jasno określić cel, jaki nam przyświeca. Bardzo ważne jest ustalenie konkretnych potrzeb szkoleniowych. Aby to dobrze zrobić, musimy najpierw wiedzieć, czego konkretnie wymagamy na danym stanowisku. Dopiero ta wiedza pozwoli skonfrontować obecny poziom kompetencji i umiejętności naszych pracowników z naszymi oczekiwaniami.
Znając poziom wiedzy i umiejętności pracowników niezbędnych na danym stanowisku, a jednocześnie optymalne wymagania co do danego stanowiska, możemy je porównać i określić ewentualne deficyty i kierunki szkoleń. Po weryfikacji potrzeb szkoleniowych musimy opracować programy szkoleniowe dla danej załogi czy zespołu. Formy szkolenia powinny być dostosowane do potrzeb firmy i możliwości pracowników.
Metody szkolenia pracowników
W zależności od stanowiska pracy, rodzaju i zakresu działalności firmy, a także od zakresu zadań należy odpowiednio dobrać metody szkolenia pracowników. Przy tym trzeba pamiętać, że sposób, w jaki realizowane będą szkolenia pracownicze, musi być tak dobrany, by nie zakłócał działania firmy.
Szkolenie stanowiskowe jest najprostszą i bardzo skuteczną metodą szkolenia pracownika. Prowadzone jest zwykle przez już doświadczonego wykonawcę lub operatora. Polega to po prostu na tym, że to pracownik uczy innego pracownika poprzez praktykę. Tu jednak dużo zależy od tego, czy aplikant ma już jakąś choćby podstawową wiedzę o tym, co i jak ma wykonywać. A także od zdolności komunikacyjnych i chęci „starego” pracownika. Również takie czynniki, jak przysłowiowa chemia między ludźmi albo różnice pokoleniowe mogą być przeszkodą w prawidłowym przebiegu szkolenia.
Praktyki i staże dla uczniów i absolwentów to kolejna metoda szkolenia pracowników. Pozwala ona nie tylko mieć wgląd w potencjał kandydatów do pracy, ale także oszczędzić czas i koszty na proces rekrutacyjny. To też świetna okazja do „odłowienia” talentów i zdolnych kandydatów, a jednocześnie na „odsianie” osób, które nie rokują i z których nasza firma nie będzie miała żadnego pożytku.
Warsztaty i kursy dla pracowników. Najlepiej, jeśli w tej metodzie prowadzenia szkoleń dla pracowników połączymy elementy teorii z praktyką. Optymalnie jest tak prowadzić kursy, by na bieżąco wykorzystywać nabytą wiedzę poprzez wykonanie konkretnej czynności. Warsztaty mogą też służyć szerzej pojętym celom, jak nauka pracy w zespole (warsztaty integracyjne) albo uświadomienie pracownikom niektórych zjawisk i problemów, związanych z funkcjonowaniem firmy w otoczeniu rynkowym.
Szkolenia online to obecnie bardzo popularna forma szkolenia pracowników. Sprawdza się zwłaszcza w dużych organizacjach i firmach. A także na przykład w międzynarodowych korporacjach albo w firmach rozproszonych, gdzie bardzo trudno byłoby zaprosić i zgromadzić pracowników na wspólnym szkoleniu w formie stacjonarnej.
Inne metody szkolenia załogi
Rotacja pracowników i awans poziomy. Ta metoda szkolenia pracowników polega na przesuwaniu ludzi wewnątrz firmy do innych zadań i na różne stanowiska. Chodzi tu zwykle o inne stanowiska wykonawcze i poznanie szerszego spektrum działalności firmy. Taka forma szkolenia wymaga jednak rozwagi. Dla pracowników ambitnych będzie to szansa na rozwój i ciekawą odmianę. Natomiast osoby przywiązane do rutyny mogą odebrać to jak karę. A więc wewnętrzna rotacja pracowników nie zawsze się sprawdzi.
Coaching – polega on na wsparciu w określaniu celów i optymizacji wykorzystania osobistych zasobów w ich osiąganiu.
Sympozja i konferencje to świetna metoda nabywania i poszerzania wiedzy eksperckiej. Najlepiej sprawdzi się dla osób z ugruntowaną już fachową wiedzą, które chcą być na bieżąco z tym, co dzieje się w danej branży lub dziedzinie.
Symulatory to urządzenia do nauki w branżach, gdzie praktyka albo popełniony w jej trakcie błąd byłby nieodwracalny albo bardzo kosztowny. Wbrew temu, z czym się najczęściej kojarzą, wykorzystywane są nie tylko w lotnictwie, ale też na przykład w branży energetycznej, w sektorze związanym z bezpieczeństwem i oczywiście w medycynie.
Ciekawe szkolenia dla pracowników
Gdy chcemy przygotować ciekawe szkolenia dla pracowników, postarajmy się zapewnić im przy tym różne atrakcje na event firmowy. Szkolenie najlepiej połączyć jest z firmowym wyjazdem integracyjnym. Taki event z pewnością zapewni mnóstwo dodatkowych wrażeń i na długo zapadnie pracownikom w pamięć.
Niezależnie od tego, czy będziemy organizować szkolenia integracyjne dla pracowników, szkolenia biznesowe czy też managerskie, muszą być one profesjonalnie przygotowane i ciekawe dla uczestników. Dobrze byłoby też, żeby zajęcia były przeplatane żartami, niespodziankami, filmikami i wszystkim, co pozwoli podtrzymać uwagę uczestników.
Nuda to największy wróg szkoleń! Oczywiście zawsze znajdą się osoby, które bardziej ciekawi dana tematyka i mniej zainteresowane. Ale chodzi o ogólny wydźwięk danego spotkania.
Dofinansowanie szkoleń dla pracowników
Szkolenia dla pracowników, choć są niezbędne, to wymagają pewnych nakładów. Zarówno jeśli chodzi o czas, jak i pieniądze. Na szczęście na część szkoleń można uzyskać dodatkowe środki. Pracodawca może otrzymać wsparcie do 80% kosztów szkolenia, a w przypadku mikroprzedsiębiorstw nawet 100%.
Gdzie szukać dotacji? Instytucją, do której należy się zwrócić, jest Krajowy Fundusz Szkoleniowy. Należy jednak na bieżąco śledzić, jakie zawody w danym roku będzie wspierał Fundusz i jakie określił priorytety w tym zakresie. O wsparcie może ubiegać się także osoba fizyczna, jeśli zatrudnia co najmniej jednego pracownika.
Umiejętności pracowników a dobro firmy
Jak rozwijać umiejętności i pasje pracowników? Być może mniej doświadczeni managerowie zadadzą sobie pytanie, po co to robić? Czy dodatkowe umiejętności mogą przydać się na najprostszym, wykonawczym stanowisku? Oczywiście, że tak. Zwłaszcza jeśli pracownik ma jakikolwiek kontakt z klientem zewnętrznym. To bardzo ważne, jak klienci będą odbierać naszych pracowników.
A czy warto rozwijać umiejętności pracownika, który pracuje przy taśmie produkcyjnej? Nawet te spoza „kanonu” czynności niezbędnych na danym stanowisku? Znów odpowiedź brzmi: tak. Dlaczego? Jedna ze szkół i teorii zarządzania głosi, że to głównie ci pracownicy odpowiadają za jakość produktu. Ponadto są wstanie wprowadzić drobne ulepszenia systemu pracy oraz końcowego produktu firmy. Poza tym pamiętajmy, że jeśli będziemy mogli awansować ludzi spośród naszych pracowników, to zaoszczędzimy na kosztach rekrutacji. A do zespołu popłynie sygnał, że pracodawca ceni i wspiera rozwój swoich pracowników. To jeden z najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas poszukiwania zatrudnienia dla dopiero wchodzących na rynek pracy absolwentów, zwłaszcza z pokolenia millenialsów i pokolenia Z.
Szkolenie dla pracowników?
Zorganizujemy je dla Was!
Hotel na wyjazd firmowy
Jak wybrać hotel na wyjazd firmowy? Miejsce na imprezę integracyjną czy szkolenie jest bardzo istotne. Istnieją pewne elementy, o których nie można zapomnieć, organizując szkolenie. Przede wszystkim: catering. Szkolenie jednego dnia trwa czasem nawet kilka godzin, dlatego pamiętajmy o smacznym lunchu, czy bufecie z zimnymi przekąskami. Tak samo o napojach – nie może zabraknąć wody, kawy i herbaty. Jeśli organizujemy szkolenie w hotelu czy dworku, nie trzeba martwić się o dodatkowy catering. Zwykle obiekty eventowo-szkoleniowe posiadają świetne zaplecze gastronomiczne.
Kolejna ważna kwestia to nocleg. Jeśli organizujemy kilkudniowe szkolenie wyjazdowe, poza siedzibą firmy, należy również zadbać o komfortowy nocleg dla wszystkich uczestników. Tak więc rozmiar obiektu eventowego i oferowana liczba pokoi mogą być kluczowe przy wyborze lokalizacji szkolenia.
Szkolenie dla pracowników a rozwój firmy
Czy organizacja szkoleń się opłaca? Widać wyraźnie, że tak. Dla wielu przedsiębiorców szkolenia są receptą na wszystko. Dobrze zrobione szkolenie wdroży nowego pracownika do jego zadań lub nauczy członków firmowej załogi, jak radzić sobie ze stresem. Jest to także świetny sposób na podniesienie motywacji zespołu, czy też przedstawienie produktów lub usług, które wkrótce pojawią się w ofercie firmy.
Czy organizacją szkolenia to łatwe zadanie? Cóż… Organizacja szkolenia dla pracowników może wydawać się trudna i pracochłonna. Jednak wykorzystując powyższe wskazówki, można zrobić to w miarę szybko, a przy tym sensownie. Jednak jeśli brak nam czasu czy chęci, by samodzielnie zająć się organizacją szkolenia, powierzmy to zadanie doświadczonym firmom, od lat z powodzeniem działającym w przemyśle spotkań.
Jak zorganizować imprezę – zobacz konfigurator imprez
Najczęściej zadawane pytania
Imprezy firmowe Karpacz?
Z pewnością każdy pracownik będzie zadowolony z wyjazdu w Karkonosze. Można tu skorzystać z wielu atrakcji uświetniających firmowe eventy. Dlatego imprezy firmowe Karpacz i okolice cieszą się niezmienną popularnością. Na przykład w Dworze Korona Karkonoszy, położonym w Sosnówce tuż obok Karpacza, zorganizowano już ponad 1150 udanych imprez różnego typu. Team building i integracja, podobnie jak bale firmowe i ogniska integracyjne w górach sprawdzają się doskonale.
Czy warto organizować szkolenia dla pracowników?
Zawsze warto organizować szkolenia dla pracowników. Mogą oni na szkoleniu nabyć fachową wiedzę i umiejętności, a także zintegrować się z innymi pracownikami. Korzyścią dla pracodawcy jest również budowanie przywiązania i lojalności do firmy. Podobnie jak osiąganie lepszych wyników i rozwój firmy w przyszłości, co jest wynikiem szkoleń.
Co to znaczy efektywne szkolenie dla pracowników?
Efektywne szkolenie dla pracowników to takie, które daje gwarancję osiągnięcia założonego celu szkolenia. To znaczy, że pracownicy muszą nabyć na szkoleniu konkretne umiejętności i będą wykorzystywać je w pracy dla naszej firmy. Celem szkolenia może być też integracja zespołu albo kształtowanie określonych postaw. Efektem takiego szkolenia powinna być widoczna poprawa komunikacji w zespole, pogłębienie i poprawa wzajemnych relacji, a także osiągniecie efektu synergii w firmie.
Dofinansowanie szkoleń dla pracowników?
Na część szkoleń dla pracowników można uzyskać dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Podaje on na swoich stronach, jakie zawody i według jakich kryteriów w danym roku będzie wspierał. Organizacja szkoleń dla pracowników jest dla firmy kosztem, ale także inwestycją w pracowników, która zawsze się zwraca. Warto więc zainteresować się ofertą szkoleń specjalistycznych, albo w zakresie tak zwanych kompetencji miękkich, niezbędnych dziś w każdym zawodzie.