Każda nowoczesna firma zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest atmosfera i odpowiednia komunikacja między pracownikami. Organizując imprezę integracyjną warto więc w jej harmonogram wpisać czas na gry. Nie tylko rozweselą one towarzystwo. Gry komunikacyjne potrafią pokazać, jakie błędy popełniamy w czasie wymiany zdań ze współpracownikami i jak im zapobiegać.
O czym pamiętać organizując imprezę integracyjną?
Niezależnie od tego, czy impreza, na którą wybierają się pracownicy firmy ma być jedynie sposobem na wspólny relaks, czy w planach jest połączenie wyjazdu szkoleniowego wraz z integracją, przygotowanie takiego spotkania musi być dopięte na ostatni guzik. Oprócz zagwarantowania wszystkim pracownikom transportu, noclegu oraz wyżywienia, warto również zadbać o to, by się nie nudzili.
Eventy i wspólne spędzanie czasu, również poza murami biura, sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery i pomaga stworzyć zgrany zespół. Dlatego przedsiębiorstwa, które myślą przyszłościowo, dbają nie tylko o dobre zarobki i kwalifikacje swoich pracowników. Dobra atmosfera w pracy jest często jednym z motywatorów do działania i przekłada się na efektywne wykonywanie zadań.
Zła komunikacja w zespole powoduje spadki sprzedaży?
Przestań tracić pieniądze – pomóż pracownikom osiągać cele!
Dobra organizacja eventu to podstawa zadowolenia wszystkich jego uczestników. Chcąc zapewnić współpracownikom możliwość relaksu, warto zaplanować nie tylko bufet i nocleg, ale także oprawę muzyczną. Nie zawsze musi to być od razu zespół, czy DJ. Często wystarczy komputer i odpowiednie głośniki. Oczywiście wszystko to zależy od tego, jaki charakter ma przyjąć impreza. Jeśli jest to gala firmowa, lepiej zainwestować w kogoś kto nie tylko poprowadzi uroczystość, ale także umili zabawę po zakończeniu części oficjalnej.
Jakie gry komunikacyjne wybrać?
Team building nie polega jedynie na wyznaczeniu osób, które są odpowiedzialne za dany projekt. Budowanie zespołu to proces bardziej złożony, w którym mają pomóc gry komunikacyjne. Znanych jest wiele takich gier, a każda firma może dostosować je pod swoje wymagania. Na jakie gry warto postawić?
- kalambury – jest to jedna z klasycznych gier komunikacyjnych. Jedna osoba z zespołu ma poprzez gesty lub rysunki przekazać reszcie grupy hasło. Nie może jednak używać słów. Możemy grać na czas, czyli która drużyna w krótszym czasie odgadnie hasło, lub na ilość haseł, na zasadzie Ile haseł w ciągu 2 minut odgadnie dana drużyna. W drugim przypadku warto przygotować krótkie hasła. Najlepiej składające się z jednego słowa.
- puzzle – w jaki sposób puzzle mają poprawić komunikację drużyny? To proste! O ile tylko mamy puzzle o najłatwiejszym poziomie trudności i tyle przepasek na oczy ile uczestników. Jedna osoba w drużynie ma odsłonięte oczy i ma kierować grupą tak, by w jak najkrótszym czasie ułożyć puzzle. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza ukończy zadanie.
- escape room – Wybranie się ze swoim zespołem do escape roomu może okazać się sprawdzianem dla wszystkich jego członków. Tu będą potrzebne nie tylko kreatywność i refleks, ale także zaufanie i odpowiednia komunikacja w zespole.
- mafia – to klasyka wśród gier towarzyskich. Dzięki niej uczestnicy ćwiczą umiejętność analizy i obserwacji.
- co byś wziął na bezludną wyspę – komunikacja to nie tylko jasne wyrażanie swoich potrzeb, ale także uważne słuchanie. By poćwiczyć wzajemne słuchanie, warto zagrać w „co być zabrał”. Uczestnik musi powiedzieć swoje imię i jedną rzecz, którą zabrałby na bezludną wyspę. Można utrudnić zadanie mówiąc, że rzecz ta musi zaczynać się na tą samą literę co imię. W czym tkwi trudność zadania? Każdy kolejny uczestnik musi powtórzyć słowa poprzedników i dołożyć swoje imię i rzecz. Im więcej osób gra, tym trudniejsza może okazać się rozgrywka.
- głuchy telefon – kto z nas nie grał w głuchy telefon w szkole? Wszyscy znają jej zasady. Niewielu z nas wie, że to doskonałe ćwiczenie na słuchanie siebie nawzajem.
Co pracownikom dają gry komunikacyjne?
Gry komunikacyjne są zabawami, które mogą uświadomić pracownikom, które obszary komunikacji działają dobrze, a w których przydałoby się coś usprawnić. Warto w czasie zabaw integracyjnych przećwiczyć różne rodzaje komunikacji. W ten sposób sprawdzimy, czy współpracownicy dobrze rozumieją to, co chce się im przekazać. Zweryfikujemy także czy same komunikaty są formułowane w jasny i zrozumiały sposób.
Zorganizowanie gier komunikacyjnych to także szansa, by współpracownicy mogli powiedzieć do szefa czy swoich współpracowników “mów jaśniej”, czy “wytłumacz o co Ci chodzi”. Nikt się w czasie gry o to nie obrazi. Warto sobie uświadomić, że w przypadku niewłaściwej komunikacji firma traci. Traci klientów, transakcje i zaufanie. Warto więc przyjrzeć się temu obszarowi działania firmy w kontrolowanych warunkach i maksymalnie go usprawnić.
Co jeszcze dają gry komunikacyjne? Pozwalają stworzyć atmosferę zaufania i pomagają tworzyć odpowiednie relacje pracownicze w firmie. Należy bowiem pamiętać, że inwestowanie w pracowników na dłuższą metę zdecydowanie bardziej się opłaca niż zatrudnianie wciąż nowych. Pracownik zaś nie zmienia pracy, a raczej pracodawcę, czy firmę, w której panuje nieodpowiednia atmosfera lub z innych przyczyn nie spełnia ona jego oczekiwań.
Jeżeli więc zastanawiamy się jeszcze, jak stworzyć zgrany zespół w pracy, warto postawić na gry integracyjne i aktywności, które przyczynią się do budowania relacji.