Międzynarodowa organizacja zrzeszająca profesjonalnych organizatorów, ekspertów i zleceniodawców spotkań i wydarzeń firmowych – Society for Incentive Travel Excellence (SITE) proponuje własną definicję incentive travel. Turystyka motywacyjna to podróże pracowników, opłacane przez pracodawców i będące ważnym narzędziem motywacyjnym. To nagroda za zrealizowane zadania lub zachęta do dalszej, efektywnej pracy. Ta praktyka, znana na całym świecie, staje się coraz popularniejsza także w Polsce. Co daje pracownikom wyjazd motywacyjny?
Czego się dowiesz z artykułu?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, motywowanie pracowników stało się kluczowym elementem zarządzania zespołem. Skuteczne motywowanie nie tylko zwiększa produktywność, ale także poprawia atmosferę w pracy i lojalność pracowników wobec firmy. Jednym z coraz popularniejszych narzędzi do osiągnięcia tych celów są wyjazdy motywacyjne dla firm. W tym poście odpowiemy na pytania: po co warto organizować takie wyjazdy, jakie mają one atuty oraz dlaczego stanowią dobrą inwestycję dla Twojej firmy. Ponadto, podpowiemy, jak powinien wyglądać idealny wyjazd motywacyjny oraz jakie aktywności warto uwzględnić w jego planie, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał motywacyjny. Przygotuj się na podróż do świata motywacji i odkryj, jak zainspirować swój zespół do osiągania nowych, wyższych celów.
Po co organizować wyjazdy motywacyjne dla pracowników?
Praca z założenia wiąże się z wynagrodzeniem, nie jest więc ono dla pracowników niczym szczególnym, a jedynie należnym ekwiwalentem z tytułu zatrudnienia. Co do motywacyjnej roli pieniędzy nie ma zgodności – z jednej strony motywowanie pracowników przez wynagrodzenia jest uznawane za najskuteczniejszą metodę, zaś przedstawiciele odmiennego poglądu twierdzą, że pieniądze nie motywują ludzi do pracy. Faktem jest, że pieniądze same w sobie szczęścia nie dają, dopiero to, co można za nie kupić.
KLIKNIJ poniżej w banner Konfigurator Imprez Firmowych
KLIKNIJ powyżej w banner Konfigurator Imprez Firmowych
W przypadku turystyki motywacyjnej bonusem są wyjątkowe przeżycia, których doświadcza pracownik doceniony za swoje zaangażowanie i traktowany podczas takiego wyjazdu jak VIP. Istnieją dowody na to, że nagroda w postaci podróży motywacyjnej jest dla pracownika narzędziem zdobywania uznania, szacunku i poprawy swojej pozycji w firmie. Ponadto uczestnicy wyjazdów motywacyjnych zaspokajają potrzebę osiągnięć, edukacji, nowości i przygody.
Jak motywować pracowników?
Żeby skutecznie motywować pracowników i zwiększać ich zaangażowanie w pracę, trzeba ich przede wszystkim dobrze poznać. Musimy zrozumieć, czym się kierują w swoich wyborach. Dowiedzieć się, co jest dla nich ważne i dlaczego pracują właśnie w naszej firmie.
Kluczem do takiego poznania jest integracja pracowników. To właśnie tworzenie sytuacji mniej formalnych, na przykład organizacja wyjazdów firmowych poza miejsce codziennej pracy stwarza idealne warunki do pogłębiania relacji. Albo ciekawe szkolenia z elementami team buildingu, w czasie których będzie okazja poznać naszych pracowników z innej strony. Prawie każdy ma jakieś pasje i zainteresowania, którym chętnie się poświęca. Dzięki temu w przyszłości będziemy wiedzieć, jak z taką osobą rozmawiać. A także, być może, zorganizować wyjazd motywacyjny z elementami pozwalającymi rozwijać właśnie jej ulubione hobby.
Stwierdzenie, że zadowolony pracownik jest wizytówką firmy, jest już pewnego rodzaju truizmem. Ale faktem jest, że zadowolony pracownik do również gwarancja zadowolenia naszego klienta.
Niefinansowe sposoby motywowania pracowników
Najprostsze i najczęstsze skojarzenie z zachęcaniem pracowników do większej wydajności i produktywności to oczywiście dodatki motywacyjne. Takie finansowe narzędzia motywacyjne są skuteczne, jednak długofalowo mogą stanowić pewną pułapkę. Niewłaściwie stosowane powodują, że pracownik po okresie zadowolenia czy wręcz euforii po otrzymaniu dużej premii uważa, że powinna to być norma. Nie dostrzega jednocześnie, że sam nieco zwolnił tempo pracy, albo że absolutnie nie jest już liderem w tym, co robi. Za brak własnego zaangażowania obwinia właśnie pracodawcę i brak finansowej – i jeszcze przy tym ciągle rosnącej! – motywacji.
Benefity dla pracowników
Na szczęście istnieje wiele możliwości motywowania pracowników bez podnoszenia im pensji. Jednym z nich jest właśnie wyjazd motywacyjny. Inne sposoby motywacji to różnego rodzaju benefity, wcale niezwiązane z pensją. Na przykład ułatwienia w dostępie do żłobka dla dzieci, albo choćby przydział stałego miejsca do parkowania w miejscach, gdzie jest z tym problem. Albo opłacenie zabiegów odnowy biologicznej. Również jasna ścieżka kariery i pomoc w zdobyciu nowych, specjalistycznych uprawnień lub kierunkowego wykształcenia jest bardzo ceniona przez pracowników. Jeszcze innym, ale według badań bardzo ważnym elementem, dla którego pracownik wybiera daną firmę i chce w niej pracować, jest atmosfera panująca w zespole czy załodze.
Wyjazdy motywacyjne dla firm – atuty
Z punktu widzenia firmy podróże motywacyjne przynoszą szereg korzyści. Po pierwsze, uczestnicy podróży motywacyjnych zwykle osiągają lepsze wyniki w pracy i pozostają w firmie dłużej niż inni pracownicy. Wyjazdy motywacyjne dla firm sprzyjają także wzmocnieniu więzi z macierzystym przedsiębiorstwem, oraz integrowaniu się z zespołem pracowniczym, co w efekcie przekłada się na kształtowanie kultury organizacyjnej firmy. Udział w tego typu wyjazdach pobudza zespół pracowniczy do rozwiązywania problemów oraz motywuje do podejmowania kolejnych ambitnych działań. Ponadto pracodawca, wynagradzając pracowników turystycznymi wyjazdami motywacyjnymi, zyskuje uodpornienie na działania konkurencji. Przyczynia się także do przyrostu wiedzy i doświadczenia pracowników.
Szukasz inspiracji na wyjazd motywacyjny?
Już dziś zarezerwuj termin.
Celami turystyki motywacyjnej są ułatwienie komunikacji i tworzenie sieci kontaktów, promowanie kultury korporacyjnej i lojalności oraz wzbudzanie entuzjazmu do pracy. Jak głosi znane przysłowie, marchewka jest lepsza od kija. Możliwość uczestniczenia w opłaconych wakacjach z pewnością jest świetną „marchewką”, po którą pracownicy będą chętnie sięgać.
Incentive travel czyli turystyka motywacyjna
Wyjazdy incentive czyli wyjazdy motywacyjne to obecnie ważny element turystyki i dynamicznie rozwijający się kierunek działalności agencji eventowych. To także istotny element przemysłu spotkań, określanego pochodzącym z języka angielskiego skrótem MICE.
Incentive travel to sprawdzony sposób na zacieśnianie więzi i wzmacniane lojalności, ale przede wszystkim na okazanie wdzięczności i uznania pracownikom, dystrybutorom czy też innym partnerom biznesowym.
Aby wyjazdy motywacyjne spełniły swoją rolę i dały uczestnikom poczucie pewnej wyjątkowości i ekskluzywności, muszą być bardzo starannie przygotowane i zaplanowane. Z pewnością powinny również zawierać jakieś elementy na co dzień niedostępne przeciętnemu turyście. Mogą to być na przykład wejścia do miejsc z bardzo ograniczonym dostępem, bezpośredni udział w bardzo spektakularnych wydarzeniach albo osobiste spotkanie z osobistościami wielkiego formatu.
Ciekawa propozycją może też być zaproszenie na wyprawę off-road, albo aktywny wypoczynek w miejscach uznawanych za perełki turystyczne. Jeśli dobrze znamy osoby, dla których nasz incentive travel jest organizowany, to możemy skupić się na ich pasjach i marzeniach. Na przykład pasjonatom wędkarstwa zaproponujmy wędkowanie w okolicach bieguna. Miłośnikom aeronautyki lot balonem lub szybowcem. Wycieczka po najlepszych francuskich czy kalifornijskich winnicach idealna będzie dla smakoszy wina. Można też zorganizować wyprawę do warsztatów, w których powstają dzieła interesujące naszego gościa lub gości.
Podróż motywacyjna w góry
Nie tylko charakter wyjazdu powinien być dopasowany do potrzeb uczestników. Kluczowy jest także wybór miejsca, ponieważ to właśnie odkrywanie nowych miejsc jest jedną z podstawowych radości, jakie daje podróżowanie. Jedne z najpiękniejszych i najciekawszych kryją się w Karkonoszach. Wiele możliwości aktywnego spędzenia czasu oferuje położony w bezpośrednim sąsiedztwie Karkonoskiego Parku Narodowego Dwór Korona Karkonoszy w Sosnówce. „Trasy narciarskie i spacerowe, terenowe gry firmowe, spływy pontonami po rzece, to tylko niektóre z atrakcji, z których mogą skorzystać nasi goście” – wylicza Joanna Hoc-Kopiej, właścicielka Dworu Korona Karkonoszy.
„Organizujemy turnieje kulinarne z celebrytami, biesiady piwne, warsztaty lepienia pierogów, dekorowania pierników, pieczenia chleba i wiele innych. Ponadto każdą firmą opiekuje się dedykowany jej event manager, który dopasuje najlepszą ofertę do oczekiwań firmy” – podkreśla. Udany wyjazd motywacyjny musi być wyjątkowy, kreatywny i zabawny. Zorganizowany w Dworze Korona Karkonoszy z pewnością będzie do takich należał.
Dlaczego wyjazd motywacyjny to dobra inwestycja?
Wyjazdy motywacyjne to skuteczne narzędzie motywacyjne, którego celem jest zainspirowanie pracowników do dalszego działania, czyli efektywnego wykonywania obowiązków służbowych i tym samym przyczyniania się do rozwoju firmy. Wyjazd motywacyjny może także stanowić formę ekskluzywnej, osobistej nagrody dla najlepszych członków zespołu. Za co? Za całokształt dokonań w firmie lub za pracę nad konkretnym projektem. Pracownik nie otrzymuje w nagrodę zwykłego, materialnego przedmiotu, statuetki czy dodatkowej premii. Zostaje obdarowany wyjątkowym wyjazdem w niezwykłe miejsce. Dostaje niesamowitą przygodę, która dostarczy mu potężnej dawki wyśmienitej zabawy i mnóstwa niezapomnianych wrażeń. To właśnie czyni wyjazdy motywacyjne czymś niepowtarzalnym, a zarazem – skuteczną formą mobilizacji do pracy.
KLIKNIJ poniżej w banner Konfigurator Imprez Firmowych
KLIKNIJ powyżej w banner Konfigurator Imprez Firmowych
Wieloaspektowe korzyści
Wyjazdy incentive oddziałują pozytywnie zarówno na pracodawcę, jak i na pracowników. Pracodawca zyskuje sympatię i uznanie swoich podwładnych, a ci mają większą motywację do wydajnej pracy oraz wyższą samoocenę. Jakie cechy wyróżniają turystykę motywacyjną?
- Wyjątkowość. Wyjazd motywacyjny powinien być unikalny, niepowtarzalny. Powinien mile zaskoczyć pracowników. Wywołać efekt „wow”. Dzięki temu przyniesie korzyści motywacyjne – wyzwoli w pracownikach chęć do ponownego zdobycia nagrody (przez cały rok będą się starać, żeby ich działania zostały wynagrodzone).
- Wyłączność. Wyjazd motywacyjny to nagroda dla wybitnych pracowników. To forma powiedzenia „dziękuję” ze strony pracodawcy. Coś, co ma wyróżnić dane osoby. Uczestnicy podróży powinni mieć świadomość, że zostali w pewien sposób uprzywilejowani i mogą brać udział w czymś, co jest przeznaczone tylko dla nielicznych.
- Wysoka jakość. Wyjazd motywacyjny powinien zostać zorganizowany w perfekcyjny sposób. Każdy element podróży musi wyróżniać się najwyższą jakością, prestiżem i ekskluzywnością. Podróż powinna obfitować w nietypowe, niedostępne dla „przeciętnego” turysty atrakcje, które wzbudzą w uczestnikach zachwyt.
Wyjazdy motywacyjne dla firm a employer branding
Organizacja imprez integracyjnych, eventów i wyjazdów motywacyjnych ma wielkie znaczenie dla każdej firmy. Przede wszystkim buduje i wzmacnia pozytywny wizerunek firmy w oczach pracowników i kontrahentów. To także jeden z elementów strategii employer branding. Dodajmy, że element konieczny! Na zewnątrz pokazujemy, że firma jest silna, dynamiczna i ma ciekawe pomysły na organizację eventów. Wzmacniamy również employer branding wewnętrzny, czyli ten nakierowany na własnych pracowników i potencjalnych kandydatów do pracy. Im z kolei pokazujemy, że firma dba o pracowników, potrafi docenić ich wysiłek i kwalifikacje. A także, że wie, jak im podziękować i wyróżnić. Takimi działaniami wzmocnimy też ich lojalność, motywację i zaangażowanie.
Wyjazdy motywacyjne to też ważny element budowy mocnych i efektywnych zespołów. Nie bez znaczenie jest również fakt, że wyjazd motywacyjny to także okazja do wypoczynku i regeneracji sił. I co jeszcze ważniejsze, to sposobność, by poszerzyć horyzonty i poszukać inspiracji do dalszej kreatywnej pracy.
Większość pracowników, ale też pracodawców, motywację postrzega jednowymiarowo i ogranicza się do formy płacowej. A tak naprawdę jest to tylko jeden z elementów skutecznego wzmacniania zaangażowania pracownika. Z różnych badań i rozmów z pracownikami wynika jasno, że poza płacą najważniejszą rzeczą jest dla nich dobra atmosfera w pracy. Co więcej, niektórzy z nich gotowi są pracować nawet za nieco mniejsze pieniądze, ale w miejscu, gdzie dobrze się czują i spotykają ludzi, których lubią.
Czy relacje w pracy przekładają się na efekty?
Budowanie dobrych relacji i integracja pracowników to jedna z podstawowych zasad motywowania pracowników. Co więcej zaufanie, między pracownikami i wzajemne wsparcie nie tylko zatrzymuje ludzi w firmie, ale też powoduje, że wiele drobnych kwestii rozwiązują oni na swoim poziomie, bez angażowania kierownictwa.
Na przykład kwestie zastępstw w pracy albo pomocy w trudniejszych zadaniach czy też przekazanie istotnych dla pracowników informacji odbywają się naturalnie i bezproblemowo.
Kolejną ważną zasadą jest okazywanie pracownikom, że widzimy ich starania i wysiłek. Czasem wystarczy zwykła rozmowa, pochwała albo pokazanie jakiegoś ulepszenia wraz z jego autorem. Tu również pojawia się kwestia pewnej otwartości na pracownika i pozwolenie mu na własną inicjatywę. Pamiętajmy, że dzięki temu będzie on czuł się również bardziej odpowiedzialny za to, co robi.
Inna ważna zasada to pokazanie pracownikom, że mają szansę na rozwój w naszej firmie. Czasem wystarczy wskazać jakieś etapy, po osiągnięciu których pracownik ma szansę na awans albo wesprzeć ambitnych pracowników w poszerzaniu wiedzy.
Wyjazd motywacyjny może podnieść efektywność pracowników i zmobilizować ich do wydajnej pracy. Ponadto jest to skuteczna forma budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, a także sposób na kształtowanie lojalności pracowników wobec firmy. Podróże motywacyjne tworzą kulturę przedsiębiorstwa, ułatwiają komunikację i interakcje z kierownictwem, a także sprzyjają budowaniu i umacnianiu zespołów pracowniczych. Jednak aby przyniosły oczekiwane efekty, muszą zostać zorganizowane w odpowiedni sposób.
Jak powinien wyglądać wyjazd motywacyjny?
Jak powinien wyglądać program wyjazdu motywacyjnego? Przede wszystkim warto uwzględnić w nim ciekawe atrakcje, które zapewnią uczestnikom doskonałą zabawę i wygenerują mnóstwo niezwykłych wspomnień. Atrakcje powinny być wyjątkowe. Przykładem jest bajkowy lot helikopterem, podczas którego można podziwiać malownicze krajobrazy, skok ze spadochronem, który zapewni dreszczyk emocji, czy też przejażdżka quadem czy skuterem śnieżnym po skomplikowanym terenie, która przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom ekstremalnej jazdy.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wyjazd motywacyjny to coś wyjątkowego, unikalnego, jedynego w swoim rodzaju. Powinien zaskoczyć pracowników swoim ekskluzywnym charakterem. Może być to podróż krajowa lub zagraniczna, jednak najważniejsze, aby wyróżniała się wysokim standardem i obfitowała w niesamowite aktywności.
Co robić na wyjeździe motywacyjnym?
Inne atrakcje, które mogą urozmaicić wyjazd motywacyjny to:
- spotkania lub warsztaty prowadzone przez wybitne osobistości, znanych i cenionych specjalistów czy celebrytów,
- zwiedzanie czy wycieczki pracownicze do popularnych miejsc turystycznych, jednak w inny, nietuzinkowy sposób – na przykład lot szybowcem nad szczytami górskimi,
- udział w prestiżowych wydarzeniach sportowych lub kulturalnych, na przykład w koncertach gwiazd światowego formatu,
- uroczysta gala z nietypowymi atrakcjami.
Dlaczego motywacja pracowników jest ważna?
Pewnie każdy manager wiele razy zastanawiał się, czy jego pracownicy są odpowiednio zmotywowani? I czym kierują się, wybierając właśnie tę pracę, a nie inną? Ich zaangażowanie – bądź jego brak – oznacza przecież zysk i rozwój firmy. Albo jedynie jej trwanie i stagnację. Oczywiście to nie pracownicy podejmują decyzję o kierunkach rozwoju firmy i jej strategii. Ale to oni muszą te cele później zrealizować. Bez odpowiedniej motywacji i zaangażowania pracownika niewiele da się zrobić, za to można dużo stracić. Na przykład niefrasobliwość czy bylejakość w przyjęciu zamówienia albo podczas wytwarzania produktu odbije się na wizerunku firmy. Może także oznaczać bezpośrednią stratę firmy. Pracownik będący na etacie i tak otrzyma swoją pensję, bo przecież realizuje minimum, którego się od niego wymaga.
Co zatem zrobić, żeby pracownicy angażowali się w wykonywane przez siebie zadania? No właśnie, trzeba dać im po temu powód. Należy pokazać, że firmie zależy, żeby również pracownik był zadowolony i że jest istotnym jej elementem. Musi on też zrozumieć, że kondycja, w jakiej znajduje się firma, zależy również od niego. A także, że będzie się to przekładać na atmosferę w pracy i jakość jego życia.
Incentive travel?
Wyjazd motywacyjny a integracyjny
Wyjazdy motywacyjne i integracyjne to formy turystyki dla pracowników, które diametralnie się od siebie różnią. Pierwszą różnicą jest grupa docelowa oraz cel wyjazdu. Integracja kierowana jest do wszystkich pracowników. Jej celem jest wzmocnienie więzi między poszczególnymi członkami firmowego zespołu oraz rozluźnienie atmosfery. Wyjazdy motywacyjne dotyczą zaś wyłącznie najlepszych, wybitnych pracowników. Podróż jest nagrodą za ich doskonałe osiągnięcia, efektywność działań i wkład włożony w rozwój firmy.
Kolejna kwestia to atrakcje. Na wyjeździe motywacyjnym nie może zabraknąć nietypowych, czasem wręcz ekstremalnych aktywności. Podróż motywacyjna ma być bowiem czymś niepowtarzalnym, co zaskoczy uczestników i na długo zapadnie w ich pamięci. W przypadku wyjazdów integracyjnych firmy zwykle stawiają na proste, aczkolwiek wciąż ciekawe, aktywności. Przykłady atrakcji idealnych na wyjazd integracyjny to: warsztaty, impreza tematyczna, gra terenowa, zabawy integracyjne, turnieje (taneczne, kulinarne itp.). Aby móc je zorganizować, trzeba wybrać odpowiednie miejsce na wyjazd integracyjny. Takie, gdzie realizacja tego typu aktywności będzie możliwa.
Ostatnią różnicą jest budżet. Na wyjazdy motywacyjne wydaje się więcej. Wszystko ze względu na ich ekskluzywny charakter i wysokie standardy. Wyznacznikiem takich podróży jest luksus i wyjątkowość.
Wyjazd motywacyjny – zalety
Wyjazdy incentive budują więzi wśród pracowników. Wspólne przeżycia, emocje, przygody, w które obfituje turystyka motywacyjna skutecznie zbliża zespół. Ponadto motywuje do działania, jako że chwilowy odpoczynek od pracy pozwala naładować akumulatory.
Turystyka motywacyjna pobudza kreatywność pracowników. Nowe otoczenie, pozytywne emocje, niebanalne atrakcje sprawiają, że po powrocie do pracy nieszablonowe pomysły pojawiają się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki!
Najczęściej zadawane pytania
Wyjazd motywacyjny w góry?
Wyjazd motywacyjny w góry to wspaniała okazja do integracji zespołu i wzmocnienia relacji między pracownikami. Góry oferują wiele atrakcji, które pozwalają na rozwijanie umiejętności zespołowych, relaks i zabawę. Wspinaczka czy trekking w egzotycznych miejscach to na pewno wyjątkowe przeżycie, ale wyjazdy motywacyjne w rodzime góry, choćby w Karkonosze, w okolice Karpacza też mogą być bardzo atrakcyjną opcją. Jakie aktywności możemy tam podjąć? Wycieczki górskie; zjazdy na linie, jazda na snowboardzie lub na nartach; rafting; downhill; nordic walking, rajdy rowerowe; jazdy off-road to tylko próbka atrakcji, czekających na nas w górach.
Na czym polega turystyka motywacyjna?
Turystyka motywacyjna to forma podróży, która ma na celu zmotywowanie pracowników do osiągania lepszych wyników w pracy poprzez połączenie wypoczynku i rozrywki z elementami szkoleniowymi i integracyjnymi. W ramach turystyki motywacyjnej organizowane są różnego rodzaju wyjazdy, w tym wyjazdy integracyjne, szkoleniowe, konferencje, incentive travel (jako nagroda dla najlepszych pracowników), wyjazdy motywacyjne czy team building.
Wycieczki incentive co to?
Wycieczki incentive, nazywane również podróżami motywacyjnymi lub wycieczkami motywacyjnymi, to forma nagrody dla najlepszych pracowników lub partnerów biznesowych. Mają one też na celu zmotywowanie zespołu do uzyskania jeszcze lepszych wyników. Dostarczają uczestnikom wyjątkowych wrażeń, związanych z kulturą, sztuką, tradycją czy historią kraju, w którym wyjazd ma miejsce. Mogą to być wycieczki do egzotycznych miejsc, takich jak dalekie plaże lub dzikie lasy tropikalne, ale również do miast z bogatą kulturą i tradycją.